دستگاه و ابزار

18 ابزار مورد استفاده در آزمایشگاه میکروبیولوژی به همراه اصول و کاربرد آن‌ها

ابزار مورد استفاده در آزمایشگاه میکروبیولوژی

ابزار مورد استفاده در آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی شامل مجموعه‌ای از انواع ابزار‌های متنوع مورد نیاز برای بسیاری از فرآیندهای مختلف انجام شده در آن آزمایشگاه می‌باشد.

فهرست ابزار مورد استفاده در آزمایشگاه میکروبیولوژی

  1. ترازوی آنالیتیکال
  2. اتوکلاو
  3. چراغ بونزن
  4. سانتریفیوژ
  5. شمارنده کلنی
  6. فریزر آزمایشگاهی
  7. هموژنایزر
  8. هات پلیت
  9. فور آزمایشگاهی
  10. انکوباتور آزمایشگاهی
  11. هود لامینار
  12. همزن مغناطیسی
  13. میکروسکوپ
  14. PH متر
  15. اسپکتروفتومتر
  16. ورتکس میکسر
  17. بن ماری
  18. دستگاه تقطیر آب

جهت خرید هر یک از ابزار و دستگاه های فوق با دکمه زیر برای ما پیام بگذارید

ترازوی آنالیتیکال

ترازوی آنالیتیکال نوعی ترازو است که معمولاً برای اندازه گیری جرم در محدوده کمتر از میلی گرم استفاده می‌شود.

ترازوی آنالیتیکال

اصول کار

این نوع ترازوها با یک ظرف اندازه گیری محصور در یک پوشش شفاف ساخته می‌شوند که از جمع شدن ذرات کوچک یا جریان هوا روی پن جلوگیری می‌کند.

ترازوی آنالیتیکال الکتریکی به جای اندازه‌گیری خود جرم، از نیروی لازم برای مقابله با جرم استفاده می‌کند.

یک آهنربای الکتریکی برای ایجاد نیروی مورد نیاز برای رسیدن به تعادل با جرم ماده استفاده می‌شود و نیروی حاصل نمایش داده می‌شود.

کاربرد ها

از آنجایی که ترازوهای آنالیتیکال بسیار دقیق و مبتنی بر فناوری پیشرفته هستند، به صراحت در آزمایشگاه ها برای تکمیل وظایفی مانند توزین مواد آزمایشی و مقادیر نمونه برداری شده، فرمولاسیون، تعیین چگالی، تجزیه و تحلیل خلوص، آزمایش کنترل کیفیت، و آزمایش مواد و انطباق استفاده می‌شود.

اتوکلاو

اتوکلاو یک محفظه تحت فشار است که برای فرآیند استریل کردن و ضد عفونی کردن با ترکیب سه عامل زمان، فشار و بخار کار می‌کند.

اتوکلاو

اصول کار

اتوکلاوها از بخار به عنوان عامل ضدعفونی کننده استفاده می‌کنند. اصول کار اتوکلاو این است که تمام اقلام داخل اتوکلاو بدون در نظر گرفتن ماهیت مواد چه مایع، ظروف پلاستیکی یا ظروف شیشه‌ای باید مستقیماً در دوره‌های مشخصی با بخار آب در تماس باشند.

مقدار زمان و دما به نوع ماده استریل شده بستگی دارد و افزایش دمای چرخه امکان دوره‌های کوتاه تری را فراهم می‌کند.

کاربرد ها

اتوکلاوها بیشتر برای استریل کردن تجهیزات پزشکی یا آزمایشگاهی با ظرفیت استریل کردن تعداد زیادی از مواد به طور همزمان استفاده می‌شوند.

آنها معمولاً برای تهیه محیط کشت در طول کاربردهای آزمایشگاهی استفاده می‌شوند.

چراغ بونزن

چراغ بونزن یک ابزار استاندارد مورد استفاده در آزمایشگاه‌ها می‌باشد که به نام Robert Bunsen نامگذاری شده است. این یک گاز شعله باز با تماس مستقیم است.

چراغ بونزن

اصول کار

این چراغ با یک لوله فلزی روی یک پایه صاف با ورودی گاز در پایین لوله ساخته شده است که ممکن است دارای یک شیر قابل تنظیم باشد. در طرفین لوله دهانه‌هایی وجود دارد که می‌توان آنها را با بست تنظیم کرد تا میزان هوای ورودی را کنترل کند.

هنگامی که چراغ به یک منبع گاز متصل می‌شود، گاز تحت فشار قرار می‌گیرد تا به بالای چراغ برسد که در آن شعله با کبریت یا فندک مشتعل می‌شود.

کاربرد‌ها

معمولاً برای فرآیندهایی مانند ضدعفونی کردن، احتراق و گرمایش استفاده می‌شود. در آزمایشگاه‌های پزشکی یا میکروبیولوژی، معمولاً برای استریلیزاسیون میکرو لوپ استفاده می‌شود.

سانتریفیوژ

سانتریفیوژ وسیله‌ای است که امکان چرخش جسم حول یک محور را فراهم می‌کند، جایی که نیروی بیرونی عمود بر محور اعمال می‌شود. سانتریفیوژ آزمایشگاهی مبتنی بر موتور است و امکان چرخش یک نمونه مایع را فراهم می‌کند که منجر به جداسازی اجزای مخلوط می‌شود.

سانتریفیوژ رومیزی

اصول کار

یک سانتریفیوژ بر اساس اصل ته نشینی کار می‌کند، جایی که سرعت بالای چرخش باعث می‌شود ذرات متراکم تر از مرکز دور شوند در حالی که ذرات کوچکتر و چگال کمتر به سمت مرکز حرکت می‌کنند.

بنابراین، ذرات متراکم تر در پایین ته نشین می‌شوند در حالی که ذرات سبک تر در بالا جمع می‌شوند.

در یک سانتریفیوژ رومیزی آزمایشگاهی، لوله‌های نمونه با زاویه‌ای در یک راستا قرار می‌گیرند تا ذرات قبل از برخورد به پایین، مسافت کوتاه‌تری را طی کنند.

کاربردها

کاربرد اصلی سانتریفیوژ جداسازی ذرات معلق در یک سوسپانسیون است. می‌توان از آن برای جداسازی اندامک‌های سلولی، اسید نوکلئیک، اجزای خون و جداسازی ایزوتوپ‌ها استفاده کرد.

کلنی کانتر

کلنی کانتر برای تخمین چگالی یک کشت مایع با شمارش تعداد CFU (واحدهای تشکیل دهنده کلنی) روی آگار یا صفحات کشت استفاده می‌شود.

کلنی کانتر

اصول کار

این ابزار می‌تواند اندازه‌های مختلفی از صفحات را در خود جای دهد که در بالا با  کمک UV، نور سفید و/یا نور فلورسنت اسکن می‌شوند.

می توان شمارش را به صورت دستی با فشار لمسی یا با یک شمارنده دیجیتال انجام داد.

کاربردها

شمارنده کلنی در درجه اول برای شمارش تعداد کلنی‌های موجود در یک صفحه کشت برای تخمین غلظت میکروارگانیسم‌ها در کشت مایع استفاده می‌شود.

فریزر آزمایشگاهی

فریزر آزمایشگاهی

اصول کار

فریزر‌های آزمایشگاهی بر این اصل بنا شده‌اند که با تنظیم دما در پایین ترین حد ممکن ،  باعث رشد حداقلی میکروبی شوند که امکان محافظت و نگهداری از مواد مختلف را فراهم می‌کند.

بر اساس این اصل، حتی می‌توانیم کشت‌ها را در مدت طولانی بدون تغییر در غلظت میکروارگانیسم‌ها حفظ کنیم.

کاربرد‌ها

از فریزر آزمایشگاهی می‌توان برای نگهداری مواد مختلف مورد استفاده در آزمایشگاه‌ها برای مدت زمان بسیار طولانی استفاده کرد. فریزرهای آزمایشگاهی در آزمایشگاه‌ها برای  نگهداری تجهیزات پزشکی، مواد غذایی، نمونه خون، داروها و تزریقات و غیره برای مدت زمان طولانی‌تری استفاده می‌شوند.

هموژنایزر

هموژنایزر دستگاهی است که در آزمایشگاه‌ها برای مخلوط کردن مایعات و مواد مختلف مانند بافت، گیاه، غذا، خاک و بسیاری دیگر استفاده می‌شود.

هموژنایزر

اصول کار

اصول کاراین دستگاه اینگونه است که وقتی گلبول‌های بزرگ در امولسیون درشت با فشار زیاد از یک روزنه باریک عبور می‌کنند، به ذرات کوچک‌تر تجزیه می‌شوند و مخلوط یکنواخت‌تر و پایدارتر می‌شود.

هموژنایزر دارای یک میله فلزی با دهانه‌های موازی باریک به شکل یک شانه در انتهای آن است که به عنوان روزنه برای فرآیند همگن سازی عمل می‌کند.

کاربردها

یک هموژنایزر در درجه اول برای ایجاد اختلال در بافت سلول‌ها برای به دست آوردن اندامک‌های سلولی برای فرآیندهای میکروبیولوژیکی مختلف استفاده می‌شود.

در مرحله آماده سازی قبل از استخراج و خالص سازی ماکرومولکول های مختلف مانند پروتئین‌ها، اسیدهای نوکلئیک و لیپیدها استفاده می‌شود.

هات پلیت

هات پلیت یک دستگاه مستقل است که در آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی به عنوان سیستم گرمایش بر روی میز استفاده می‌شود.

هات پلیت

اصول کار

برخلاف روش‌های سنتی تولید گرما از طریق آتش، هات پلیت با جریان الکتریسیته گرما تولید می‌کند.

در یک هات پلیت، الکتریسیته از طریق سیم پیچ‌هایی که مقاومت الکتریکی بالایی دارند، عبور می‌کند. مقاومت موجود در سیم پیچ‌ها انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند که باعث می‌شود سیم پیچ‌ها گرما را آزاد کنند.

کاربردها

در آزمایشگاه از هات پلیت‌ها برای گرم کردن ظروف شیشه‌ای و اجزای آن استفاده می‌شود.

از این دستگاه بیشتر از بن ماری استفاده می‌شود زیرا بن ماری ممکن است در صورت ریختن یا گرم شدن بیش از حد خطرناک باشند.

فور آزمایشگاهی

فور آزمایشگاهی یک دستگاه الکتریکی است که برای استریل کردن تجهیزات پزشکی یا نمونه‌ها از حرارت خشک استفاده می‌کند.

فور آزمایشگاهی

اصول کار

فور آزمایشگاهی نوعی استریلیزاسیون حرارتی خشک است که بر روی مواد خشک و موادی که در دمای بالا ذوب نمی‌شوند یا آتش نمی‌گیرند، انجام می‌شود.

بر اساس اصول کاری دو نوع کوره هوای گرم وجود دارد

فور آزمایشگاهی ایجاد همرفت: در این نوع فر هوای گرم، هوای گرم شده داخل فر با فن در سراسر فر پخش می‌شود. این از بالا آمدن هوای گرم به سمت بالا جلوگیری می‌کند در حالی که هوای سرد را در پایین نگه می‌دارد. این اجازه می‌دهد تا مواد داخل فر به اندازه کافی گرم شوند.

فور با هوای گرم ساکن: در این نوع فورها، گرما توسط کویل‌هایی که در ته فر بدون فن وجود دارد، تولید می‌شود. هوای گرم بالا می‌رود و به راحتی اجازه نمی‌دهد که مواد استریل شوند.

تجهیزات داخل فور گرما را به دست می‌آورند و گرما را به سمت مرکز منتقل می‌کنند، هر بار یک لایه که امکان استریل کردن موثر توسط گرمای خشک را فراهم می‌کند.

کاربرد‌ها

از فور آزمایشگاهی می‌توان برای استریل کردن موادی مانند ظروف شیشه‌ای، تجهیزات فلزی، پودرها و غیره استفاده کرد.

این امکان از بین بردن میکروارگانیسم‌ها و همچنین هاگ‌های باکتریایی را فراهم می‌کند.

انکوباتور

انکوباتور دستگاهی است که در آزمایشگاه‌ها برای رشد و نگهداری میکروارگانیسم‌ها و کشت‌ها استفاده می‌شود. انکوباتور دما، فشار، رطوبت و سایر موارد مورد نیاز برای رشد میکروارگانیسم‌ها را فراهم می‌کند.

خرید انکوباتور

 

اصول کار

انکوباتور بر اساس اصل حفظ فضای مناسب برای رشد میکروارگانیسم‌ها است.

دستگاه‌های انکوباتور دارای سیستم گرمایشی هستند که امکان تنظیم دمای داخل انکوباتور را با توجه به نوع ارگانیسم کشت شده در داخل آن فراهم می‌کند.

به طور مشابه، تنظیماتی برای حفظ غلظت CO2 برای متعادل کردن pH و رطوبت مورد نیاز برای رشد موجودات فراهم شده است.

انکوباتور‌های متنوعی مانند انکوباتور شیک دار نیز موجود است، که امکان حرکت مداوم کشت مورد نیاز برای حلالیت سلولی را فراهم می‌کند.

کاربردها

دستگاه‌های انکوباتور طیف وسیعی از کاربردها از جمله کشت سلولی، مطالعات دارویی، مطالعات هماتولوژیک و مطالعات بیوشیمیایی دارند.

از انکوباتورها می توان در تحقیقات مربوط به سلول‌های بنیادی نیز استفاده کرد.

 هود لامینار

هود لامینار یک دستگاه بسته است که عمدتاً برای فرآیندها یا ابزارهای حساس به آلودگی میکروبی است.

 هود لامینار

اصول کار

هود لامینار از فولاد ضد زنگ ساخته شده است و در اتصالات و گوشه ها  از تجمع اسپور باکتری جلوگیری می‌کند.

این دستگاه یک محیط استریل با جریان هوای استریل از طریق فیلتر ذرات هوای با کارایی بالا (HEPA) و لامپ میکروب کش فرابنفش موج کوتاه ایجاد می‌کند که میز کار را استریل می‌کند.

جریان هوای لامینار باید 15 دقیقه قبل از کار روشن کرد تا از استریل شدن کامل اطمینان حاصل شود و میز کار باید قبل و بعد از استفاده با اتانول تمیز شود.

کاربرد ها

هود لامینار معمولاً برای انجام فرآیندهایی که به آلودگی حساس هستند استفاده می‌شود.

برای آزمایش‌های مربوط به کشت بافت گیاهی و برای آزمایش‌های تغییر ژنتیکی استفاده می‌شود.

همزن مغناطیسی

همزن مغناطیسی دستگاهی است که معمولاً در آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی به منظور مخلوط کردن مایعات استفاده می‌شود.

همزن مغناطیسی

اصول کار

این دستگاه از یک مغناطیسی یا یک آهنربای الکتریکی دوار تشکیل شده است که یک میدان مغناطیسی دوار ایجاد می‌کند که به نوار همزن (یک قطعه فلز سنگین) اجازه می‌دهد تا در ظرف حرکت کند.

برای گرم کردن مایع در حین مخلوط شدن با یک سیستم گرمایشی همراه است.

کاربرد‌ها

معمولاً برای مخلوط کردن اجزای مختلف مایع در یک مخلوط در یک آزمایشگاه شیمیایی یا میکروبیولوژی استفاده می‌شود.

این دستگاه به جای سایر همزن‌ها استفاده می‌شود زیرا بی‌صدا است و به دلیل کوچک بودن اندازه نوار همزن احتمال آلودگی کمتری وجود دارد.

میکروسکوپ

میکروسکوپ‌ها وسایلی هستند که به ناظر اجازه می‌دهند دید بسیار نزدیکی از ذرات ریز داشته باشد.

میکروسکوپ

اصول کار

انواع مختلفی از میکروسکوپ‌ها وجود دارند که هر کدام بر اساس اصول مربوط به خود کار می‌کنند. با این حال، اشتراکاتی در آنها وجود دارد.

اصل اساسی در میکروسکوپ بزرگنمایی است. بر اساس موقعیت نسبی جسم از لنز یا آهنرباهای الکتریکی، موقعیت‌ها، ماهیت و بزرگنمایی تصویر متفاوت است.

انواع مختلفی از میکروسکوپ‌ها برای رفع نیاز به مشاهده ی انواع اجسام توسعه داده شده اند. با این حال، موضوع رایج بزرگنمایی است.

کاربردها

بر اساس نوع میکروسکوپ‌ها، میکروسکوپ‌های مختلفی برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آنها عمدتاً برای مشاهده ذرات ریز که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند استفاده می‌شوند.

PH متر

PH متر دستگاهی است که در آزمایشگاه‌‌ها برای اندازه گیری غلظت یون H در محلول‌های مبتنی بر آب برای تعیین اسیدیته یا قلیایی بودن محلول استفاده می‌شود. یک pH متر اغلب به عنوان “PH متر پتانسیومتری” نامیده می‌شود زیرا تفاوت پتانسیل الکتریکی بین الکترود مرجع و pH را اندازه می‌گیرد.

ph متر

اصول کار

در یک PH متر پتانسیومتری، الکترودهای شیشه ای تک یا چندگانه، متصل به یک لامپ انتخابی برای یون های هیدروژن، به یک میله فلزی متصل می‌شوند.

هنگامی که لامپ با الکترودها در یک محلول فرو می‌رود، یون‌های هیدروژن در محلول با بارهای مثبت روی الکترود مبادله و یک پتانسیل الکتروشیمیایی ایجاد می‌کنند که بر حسب واحدهای pH نمایش داده می‌شود.

کاربردها

PH متر در درجه اول برای اندازه گیری اسیدیته مواد شیمیایی دارویی، کشت، خاک و تصفیه خانه آب استفاده می‌شود.

می توان از آن برای اندازه گیری سطح اسیدیته شراب و پنیر در طول تولید آنها استفاده کرد.

اسپکتروفتومتر

اسپکتروفتومتر یک ابزار نوری برای اندازه گیری شدت نور نسبت به طول موج است. بر اساس میزان نور جذب شده توسط محلول رنگی، می توان آنالیز نسبی از محلول را انجام داد.

اسپکتروفتومتر

اصول کار

اسپکتروفتومتری بر اساس قانون بیر-لامبرت است که بیان می‌کند جذب نور توسط یک محلول (با طول موج خاص) با غلظت ماده نسبت مستقیم دارد.

طول موج های مختلف نور از یک محلول عبور می‌کند زیرا مواد مختلف در طول موج های مختلف جذب بهتری دارند. بر اساس جذب یک طول موج خاص، تجزیه و تحلیل کمی یک محلول را می‌توان انجام داد.

کاربردها

در آزمایشگاه میکروبیولوژی، یک اسپکتروفتومتر برای اندازه گیری غلظت ماده پروتئین، اسیدهای نوکلئیک، رشد باکتری‌ها و واکنش‌های آنزیمی استفاده می‌شود.

ورتکس میکسر

ورتکس میکسر یکی از فناوری‌های اساسی است که برای مخلوط کردن نمونه‌ها در لوله‌های شیشه ای یا فلاسک‌ها در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود.

ورتکس میکسر

اصول کار

این بر اساس اصل ساده ایجاد واکنش و همگن شدن با هم زدن مخلوط است.

شفت‌های پیش‌کش موتوری موجود روی میکسر نوسان می‌کنند و حرکت را به لوله‌های نمونه منتقل می‌‌کنند و باعث می‌شوند سیالات نمونه تحت جریان آشفته قرار گیرند.

کاربرد‌ها

ورتکس میکسر بیشتر برای مخلوط کردن مایعات نمونه مختلف در لوله های نمونه استفاده می‌شود و همچنین امکان همگن شدن سلول‌ها و اندامک‌های سلولی را فراهم می‌کند.

بن ماری

بن ماری یک دستگاه معمولی است که برای واکنش های شیمیایی که نیاز به یک محیط کنترل شده در دمای ثابت دارد استفاده می‌شود.

بن ماری

اصول کار

یک سنسور در دستگاه دمای آب را به یک مقدار مرجع منتقل می‌کند که سپس تقویت می‌شود و یک سیستم کنترل سیگنالی را برای سیستم گرمایش تولید می‌کند که آب را تا دمای مورد نظر گرم می‌کند.

کاربردها

بن ماری در درجه اول برای گرم کردن نمونه‌ها تحت دمای کنترل شده استفاده می‌شود.

این دستگاه برای گرم کردن مواد شیمیایی که ممکن است تحت اشتعال مستقیم قابل اشتعال باشند مناسب هستند.

دستگاه تقطیر آب

دستگاه تقطیر آب دستگاهی است که آب را با فرآیند تقطیر تصفیه می‌کند. این ابزار معمولاً در آزمایشگاه‌های پزشکی، آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی، آزمایشگاه‌های شیمی آلی و صنایع پزشکی استفاده می‌شود.

دستگاه تقطیر آب

اصول کار

کارکرد دستگاه تقطیر آب بر اساس اصل تقطیر است.

طبق این فرآیند، ابتدا آب را به جوش می‌آورند و سپس به شکل مایع تغلیظ می‌کنند تا آب مقطر خالص به دست آید.

کاربرد‌ها

برای به دست آوردن آب مقطر مورد نیاز برای بسیاری از آزمایشات آزمایشگاهی و همچنین برای تهیه محیط کشت استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط:

از بخش دستگاه های فروشگاه ژنیکس دیدن فرمایید

منبع

مترجم: دیبا ضابطی

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.5 / 5. تعداد رای دهندگان: 11

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *